Mengurus dan mengawal tingkah laku pelajar yang ramai di bilik darjah adalah sukar dalam apa-apa jua situasi. Guru tentu akan berasa sangat kecewa dan sedih apabila sesetengah pelajar tidak berminat untuk belajar dan ponteng daripada menghadiri pangajaran di bilik darjah.
Berikut di antara tip-tip yang boleh para guru cuba untuk mengurus dan mengekang tingkah laku pelajar, seterusnya untuk mewujudkan persekitaran yang kondusif dan tenang di dalam bilik darjah:-
- Tunggu sehingga senyap
- Sentiasa tenang
- Elakkan konflik
- Tahu bila perlu fleksible
- Menetapkan sempadan
- Tetapkan matlamat pelajar
- Alihkan masalah
- Gunakan akal bukan emosi apabila bertindak
- Renungan tajam
- Kawal intonasi suara
- Ulang, ulang, dan ulang
- Kaedah pengajaran yang konsisten
- Mengurus suasana bilik darjah
- Kawalan tingkah laku
- Mulakan dengan "saya"
- Teguran efektif
- Tingkah laku yang positif.
Jika para guru dapat mencapai suasana yang tenang dan seronok dalam pengajaran, pasti akan mendapat respons tingkah laku yang positif daripada pelajar-pelajar.
Selamat mencuba .... semoga berjaya
Yakin boleh ....
Pelajar yang banyak menimbul masalah ialah pelajar yang dalam kategori "@#$%&*". (Tak tahu membaca dan menulis) walaupun dah berada di tingkatan 3/4/5. Sistem pendidikan kita yang membenarkan mereka ini meneruskan pelajaran sehingga ke tingkatan 5. Kadangkala kesian tengok pelajar dalam kategori mereka ini.
ReplyDelete