Saturday, January 24, 2009

Apabila tiba detiknya.........




Andai Ku Tahu


andai kutahu

kapan tiba ajalku

ku akan memohon

Tuhan tolong panjangkan umurku


andai kutahu

kapan tiba masaku

ku akan memohon

Tuhan jangan kau ambil nyawaku


reff:

Aku takut

akan semua dosa-dosaku

aku takut

dosa yang terus membayangiku


andai kutahu

MalaikatMu akan menjemputku

izinkan aku

mengucapkan kata tobat padaMu


ampuni aku

dari segala dosa dosaku

ampuni aku

menangisku bertobat padaMu


aku manusia

yang takut neraka

namun aku juga

tak pantas di surga

Saya tertarik dengan lagu Kiranya Ku Tahu dendangan kumpulan UNGU yang begitu popular sekarang. Mendengar lagu, melodi dan menghayati liriknya amat menyentuh perasaan. Terasa tak tertanggung beban dosa-dosa yang pernah dilakukan. Memang kita sering lalai dan alpa daripada mengingatiNya.

2 comments:

  1. Mati itu pasti dan tidak ragu-ragu....
    Kematian akan menjenguk kita bila sudah tiba masanya. Kita hanya mampu untuk mencari bekalan untuk kita bawa bila maut menjemput kita.Teringat sesi ceramah yang pernah dihadiri. Penceramah menyatakan hanya 3 perkara yang akan kita bawa bila kita meninggal dunia:-
    1. Anak yang soleh-adalah kita mampu mendidik anak-anak kita menjadi anak-anak yang soleh dan solehah?.
    2. Amal Jariah-Banyak amalan Amar Makruf atau banyak amalan Nahi Mungkar.
    3. Sedekah-Bagaimana? Tapi bukan untuk menunjuk-nunjuk [Riak].

    Jawapan ada pada diri anda sendiri.
    "Tepuk dada tanya keimanan anda".
    Dan sentiasalah mengingati mati.......

    ReplyDelete
  2. Engkau tempatku meminta
    Kau beriku bahagia
    Jadikan aku selamanya
    Hamba-Mu yang selalu bertaqwa
    Ampuniku ya Allah
    Yang sering melupakan-Mu

    ReplyDelete